حجم عملیات در شمال کرانه باختری نشان دهنده نگرانی شدید امنیتی سران اسرائیل از وضعیت این جغرافیا است. کانال چهارده رژیم گزارش کرد، «وضعیت یهودا و سامره [کرانه باختری] مایه نگرانی است

وقتی صهیونیست ها از ترس مرگ خودکشی می کنند / عملیات کم سابقه در کرانه باختری همزمان با ادامه نسل کشی فلسطینیان در غزه

در حالی که اعتراضات نسبت به جنایات و نسل کشی گسترده رژیم صهیونیستی در غزه همچنان ادامه داشته و تلاش ها برای برقراری صلح در این باریکه برقرار است، ارتش اسرائیل که از وضعیت کرانه باختری علیه خود به شدت نگران است، این بار ماشین جنگی خود را به این منطقه گسیل داشته و از بامداد دیروز بزرگ‌ترین عملیات علیه شمال این جغرافیا طی ۲۲ سال گذشته را آغاز کرده است.

شهرهای جنین، طولکرم و طوباس در کانون عملیات جدید رژیم اشغالگر قرار داشته اند و طبق گزارش ها در این تهاجم دستکم ۱۱ فلسطینی به شهادت رسده اند. رادیو ارتش اسرائیل در گزارشی اعلام کرد، اقدام مذکور از زمان عملیات «دیوارهای محافظ» در سال ۲۰۰۲ علیه انتفاضه دوم، بزرگترین عملیات در کرانه باختری تلقی می‌شود. این رسانه اعلام نکرده که چه تعداد نیروی ارتش اسرائیل در این تهاجم حضور دارند اما در عملیات دیوارهای محافظ که در نوع خود عملیات بزرگی بود، حدود ۳۰ هزار نیروی ارتش مشارکت داشتند.

طبق گزارش ها، نیروی هوایی اسرائیل هم در حمله وسیع دیروز به کرانه باختری مشارکت دارد. همچنین روزنامه یدیعوت آحارونوت اعلام کرد، مشارکت نیروها در سطح لشکر نظامی است و نیروهای امنیت داخلی (شاباک) و نیروهای لباس شخصی ارتش و پلیس رژیم موسوم به نیروی مستعربین در کنار پهپادها و بالگردهای اسرائیلی، در این عملیات حضور دارند.

ارتش متجاوز همچنین بیمارستان دولتی «شهید خلیل سلیمان» در شهر جنین را محاصره کرده، تهدید کرده که به آن حمله خواهد کرد. نظامیان صهیونیست همچنین تمام جاده‌های منتهی به بیمارستان ابن‌سینا در جنین را نیز بسته اند. وزارت بهداشت فلسطین ضمن محکوم کردن هرگونه محاصره و حمله به بیمارستان‌ها توسط رژیم صهیونیستی، خواستار مداخله فوری سازمان‌های بین‌المللی شد و از کادرهای درمانی در استان جنین خواست که همکاری‌های لازم برای عبور از وضعیت اضطراری ایجاد شده را مبذول دارند.

وقتی صهیونیست ها از ترس مرگ خودکشی می کنند / عملیات کم سابقه در کرانه باختری همزمان با ادامه نسل کشی فلسطینیان در غزه

کرانه باختری باید تخلیه شود!

ارتش اسرائیل در حالی به کرانه باختری حمله بزرگی کرده که یازده ماه است غزه را زیر بمباران خود دارد و بیش از ۱۳۰ هزار کشته و زخمی بر جای گذاشته و قطعنامه سازمان ملل برای متوقف کردن جنگ را نادیده گرفته و متهم به نسل کشی و ایجاد قحطی عامدانه در نوار غزه به عنوان یک ابزار جنگی است.

به نظر می‌رسد حجم عملیات در شمال کرانه باختری نشان دهنده نگرانی شدید امنیتی سران اسرائیل از وضعیت این جغرافیا است. کانال چهارده رژیم در این خصوص به نقل از مسئولان نظامی که نامشان را فاش نکرد گزارش کرد، «وضعیت یهودا و سامره [کرانه باختری] مایه نگرانی جدی اسرائیل شده است».

در این راستا وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در سخنانی گستاخانه خواهان تخلیه و کوچاندن مردم کرانه باختری و انجام اقدامات در این منطقه مانند نوار غزه شد. اسرائیل کاتس ایران را به ایجاد یک جبهه در کرانه باختری علیه رژیم صهیونیستی مانند نوار غزه و لبنان متهم کرده و در این باره گفت: نحوه برخورد با تهدیدات در کرانه باختری باید همانند عملکرد ما در نوار غزه باشد.

اظهارات مقام صهیونیست بیانگر آن است که آنها در تلاش است، سناریوی جنایاتش در نوار غزه را در این منطقه از فلسطین نیز تکرار کند. در مقابل، گروه‌های مقاومت نیز اعلام کردند که با این حملات در حال تقابل هستند. «کتائب سرایا القدس» وابسته به جنبش جهاد اسلامی گزارش داد که نیروهایش تعدادی از نیروهای ارتش اشغالگر را در اردوگاه نور شمس در طولکرم با یک بسته انفجاری هدف قرار داده‌اند. گروهان‌های قدس همچنین موفق شدند یک پهپاد اسرائیلی را در محور المنشیه ساقط کنند. جهاد اسلامی نام نبرد خود با نظامیان صهیونیست در کرانه باختری را «وحشت اردوگاه ها» نام گذاری کرده است. همچنین «کتائب القسام - جنین» شاخه نظامی حماس در جنین اعلام کرد، نیروهایش «در کنار برادرانشان از دیگر گروهها مشغول نبردی شدید با نیروهای اشغالگر هستند و در جنین چندین بسته انفجاری دست‌ساز اما با شدت انفجار بالا را در مسیر ادوات نظامی ارتش اسرائیل منفجر کرده‌اند».

وقتی صهیونیست ها از ترس مرگ خودکشی می کنند / عملیات کم سابقه در کرانه باختری همزمان با ادامه نسل کشی فلسطینیان در غزه

محمود عباس مقصر تحولات کرانه باختری

محسن پاک آیین کارشناس مسائل منطقه و دیپلمات پیشین کشورمان در گفت و گو با قدس، در ارزیابی اتفاقات اخیر و حمله گسترده رژیم صهیونیستی به کرانه باختری در حالی که نسل کشی در غزه همچنان ادامه دارد، گفت: رژیم با این اقدام تمام موازین و مقررات بین المللی که خود آن را مبتنی بر خودمختاری کرانه باختری و مصون ماندن از هر تجاوز پذیرفته بود، زیر پا گذاشت و این نشان  دهنده عبور از خط قرمزها ی نتانیاهو و سران صهیونیست برای ادامه حیات سیاسی است.

وی تصریح کرد: سال ۲۰۰۵ مذاکرات محمود عباس و آریل شارون نخست وزیر وقت رژیم به انتفاضه دوم پایان داد و پس از خروج نظامیان صهیونیست از غزه، تشکیلات خودگردان کنترل این منطقه را بدست گرفت. در واقع یکی از مقصران اصلی حمله روز گذشته رژیم صهیونیستی به سه اردوگاه جنین، نور الشمس و الفارعه در کرانه باختری، سازش کاران و همکاری امنیتی و سیاسی محمود عباس با تل آویو است .این کارشناس مسائل منطقه اظهار داشت: یکی دیگر از علل حمله اسرائیل به منطقه کرانه باختری، سکوت یازده ماهه جامعه جهانی، نهادهای حقوق بشری، سازمان ملل و کمک های مالی، نظامی و تسلیحاتی آمریکا، انگلیسو آلمان به رژیم صهیونیستی است، اگر شورای امنیت در همان ابتدا جنایات و نسل کشی های اسرائیل در غزه را محکوم می کرد امروز تل آویو به خود جرأت حمله به دیگر نواحی فلسطین را نمی داد.

پاک ایین، بیان کرد: اگرکشورهای اسلامی و عربی بطور جدی به دنبال تحریم گسترده رژیم صهیونیستی بودند این رژیم توانایی حمله به کرانه باختری را نداشت چراکه مردم غزه و رفح  به پشتوانه ای ملت های عرب می توانستند از گذرگاه های صلاح الدین و فلادلفیا و شمالی غزه کمک های دارویی، غذایی و درمانی و...دریافت نمایند.

فرار رو به جلوی رژیم اشغالگر

دیپلمات پیشین کشورمان با اشاره به برنامه اسرائیل برای حمله به کرانه باختری، گفت: تل آویو به دنبال پیاده سازی نیت شوم خود درباره قبله اول مسلمین جهان است بصورتیکه بزالل اسموتریچ، وزیر افراطی دارایی ارژیم در سخنانی اعلام کرده بود باید مسجد الاقصی ویران و به جای آن کنیسه ساخته شود، البته این مسئله هیچگاه تحقق نخواهد شد چراکه جهان اسلام به شدت در برابر این موضوع عکس العمل نشان خواهند داد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر با گذشت یازده ماه از عملیات طوفان الاقصی رژیم صهیونیستی هیچ دست آورد نظامی، میدانی و راهبردی در نوار غزه کسب نکرده و از سویی موج اعتراضات گسترده ای در داخل سرزمین های اشغالی از سوی یهودیان بر علیه سیاست های افراطی نتانیاهو به خصوص خانواده های اسرای نظامی در حال وقوع است. درماندگی تل آویو در برابر محور مقاومت و ترس از انتقام جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به ترور شهید هینه، نیز عاملی برای فرار به جلوی مقامات صهیونیست در منطقه شده است. حمله به کرانه باختری بصورت موقت خواهد بود چراکه ارتش رژیم صهیونیستی برای مقابله همزمان با محور مقاومت و هسته های کوچک آن در کرانه باختری توان و گنجایش لازم را نخواهد داشت.

وقتی صهیونیست ها از ترس مرگ خودکشی می کنند / عملیات کم سابقه در کرانه باختری همزمان با ادامه نسل کشی فلسطینیان در غزه

ترس از گسترش مقاومت در منطقه

سید احمد سادات، نیز معتقد است: پس از ترور شهید اسماعیل هنیه توسط رژیم صهیونیستی در تهران، شاهد موجی از نا آرامی ها در جنین و ارودگاه های دیگر در منطقه کرانه باختری بودیم طوری که شدت عملیات های استهشادی، استفاده از سلاح سرد در برابر نظامیان صهیونیست، انفجار بمب های دست ساز در شهرک های صهیونیست نشین و مقابل گشتی های اسرائیلی شدت یافت و این از مهمترین اثرات ترور رئیس دفتر سیاسی حماس بود.

کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: جنین در منطقه کرانه باختری همواره بعنوان یک دژ و پایگاه مهم نیروهای انقلابی و مقاومت محسوب می شد و این منطقه پیشگام در مبارزه با اسرائیل تلقی می شود .حمله روز گذشته رژیم صهیونیستی به این منطقه نشان از ترس و نگرانی شدید مقامات تل آویو از گسترش مقاومت در کرانه باختری است.

مدیر پیشین شبکه العالم اظهار داشت: اسرائیل پس از ناکامی در غزه و پیامدهای عملیات اربعین حزب الله و تحمیل خسارات سنگین، برای فرار از پاسخگویی به افکار داخلی دست به حمله گسترده و محدود به کرانه باختری زد تا چهره پوشالی و پرستیژش در میان اذهان عمومی وداخلی حفظ شود. اگر سازمان همکاری شورای خلیج فارس و اتحادیه عرب و شورای امنیت سازمان ملل در برابر این باند جنایتکار بین المللی می ایستاد امروز تل آویو اجازه حمله به دیگر نقاط فلسطین را به خود نمی داد.

جبران ناکامی غزه با نابودی زیرساخت های کرانه

وی در ادامه عنوان کرد: رژیم صهیونیستی ناکامی بزرگی در نوار غزه تجربه کرده و نتوانست به اهداف تعیین شده خود دست یابد بنابراین می خواهد توان خودش را در کرانه باختری و جنین به نمایش بگذارد و زیر ساخت های این شهر را همانند غزه نابود سازد.

سادات با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب برای مسلح کردن مقاومت در کرانه باختری، افزود: ایشان در اول مرداد سال ۱۳۹۵ فرمودند؛ این اعتقاد ما است که کرانه‌ی باختری هم مانند غزه باید مسلح بشود. دست قدرت [لازم است‌]. کسانی‌که علاقه‌مند به سرنوشت فلسطینند، اگر میتوانند کاری بکنند، کار این است؛ در آنجا هم باید مردم را مسلح کنند. تنها چیزی که ممکن است از محنت فلسطینی‌ها بکاهد، عبارت است از همین که دست قدرت داشته باشند، بتوانند قدرت‌نمایی بکنند؛ والا با برخورد رام و مطیع و سازش‌کارانه، هیچ کاری به نفع فلسطینی‌ها انجام نخواهد گرفت. وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران هیچ ابایی برای ارسال کمک های خود به جنبش های مقاومت ندارد، راهبرد مسلح کردن هسته های  مقاومت در کرانه باختری می تواند ضربات سنگینی بر رژیم صهیونیستی وارد سازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.